Στράτος Χαρχαλάκης
Με
αφορμή τα τεχνικά προβλήματα του πλοίου Βιτσέντσος Κορνάρος, λέγονται και
γράφονται πολλά, τόσο από αιρετούς, όσο και από δημότες. Παρά το γεγονός ότι το
συγκεκριμένο θέμα αφορά πρωτίστως τις αρμοδιότητες του Υπουργείου Ναυτιλίας και
Νησιωτικής Πολιτικής, η Περιφέρεια και ο Δήμος σε διαρκή συνεργασία, πράττουν
ό,τι είναι καθηκόντως δυνατό ώστε να περιορίσουν τις συνέπειες των τεχνικών
βλαβών του πλοίου, παρά το γεγονός ότι αυτό δεν εμπίπτει στις άμεσες
αρμοδιότητές τους, εκ του Καλλικράτη. Φυσικά κάθε πρόβλημα που προκύπτει και
επηρεάζει άμεσα ή έμμεσα το νησί, μας αφορά και μας ενδιαφέρει. Λόγια όπως «τι
κάνει ο Δήμος» και άλλα τέτοια, δεν έχουν κανένα νόημα αφού κανένας Δήμος και
καμία Περιφέρεια δεν διαθέτουν δικά τους πλοία, ούτε έχουν τη δυνατότητα να
επισκευάζουν βλάβες! Δουλειά μας είναι να προσπαθούμε να λύνουμε πολιτικά τα
προβλήματα αυτά, όταν βέβαια αυτό είναι εφικτό, καθώς ένα αμιγώς μηχανικό
πρόβλημα όπως εν προκειμένω, λύνεται μόνο με επέμβαση εξειδικευμένων συνεργείων
και όχι με εξώδικα ή με καταλήψεις. Και για όσους συγκρίνουν το 2013 με το
σήμερα, θυμίζω ότι τότε η ΛΑΝΕ επεδίωξε πρόωρη διακοπής της οκταετούς σύμβασής
της και συνεπώς ορθώς κάναμε τόσο μεγάλες κινητοποιήσεις γιατί είχε
αντισυμβατική συμπεριφορά. Καμία σύμβαση όμως δεν περιλαμβάνει όρο ότι ένα
πλοίο 40 ετών δεν θα πάθει βλάβες, προβλεπτές ή απρόβλεπτες. Είναι φυσικά
δεδομένο ότι δικαίωμα (μάλλον υποχρέωση) να ζητήσουν αποζημιώσεις έχουν όλοι
όσοι χάνουν λεφτά από τις ακυρώσεις των δρομολογίων, όπως ξενοδόχοι, ιδιοκτήτες
δωματίων και εστιάτορες. Όμως ειλικρινά πιστεύετε ότι με λόγια παρορμητισμού
και εκνευρισμού θα λυθεί το πρόβλημα; Διαβάζω π.χ. «να καταργηθεί η γραμμή του
Πειραιά»! Αλίμονο εάν υποστηρίζουμε κάτι τέτοιο! Αυτό είναι της λογικής «πονάει
χέρι κόψε χέρι»! Δεν είναι έτσι τα πράγματα όμως. Δώσαμε μεγάλο αγώνα πριν 1
χρόνο όχι μόνο για να διατηρηθούν οι επιδοτούμενες γραμμές, αλλά και για να
αυξηθεί η επιδότηση της Καλαμάτας στους 4 μήνες καθώς και να παραμείνει ο
διαχωρισμός των γραμμών σε τοπική και περιφερειακή, με διπλάσια μάλιστα
επιδότηση για το μικρό πλοίο, και όλα αυτά μέσα σε συνθήκες τεράστιας κρίσης
και τραγικών περικοπών σε άλλες γραμμές! Το τι θα αποφασίσει η Κυβέρνηση για τη
διασύνδεση των νησιών είναι ένα μεγάλο θέμα και θεωρούμε ότι η δέσμευση της
Κυβέρνησης ότι θα εισακουστούν οι τοπικές κοινωνίες θα γίνει και πράξη. Όμως με
αφορμή την ακύρωση 3 ή 4 δρομολογίων (που και αυτά ΚΑΚΩΣ ακυρώθηκαν) του
περιφερειακού πλοίου, δεν είναι δυνατόν να υποστηρίζουμε την κατάργηση μιας
επιδοτούμενης γραμμής για τη διατήρηση της οποίας έδωσαν μάχη διαχρονικά όλες
οι Δημοτικές Αρχές και οι φορείς του νησιού μας. Και μήπως ζητώντας 3 ή 4
εβδομαδιαία δρομολόγια από Γύθειο, θέτουμε σε κίνδυνο την καθημερινή αξιόπιστη
σύνδεσή μας με τη Νεάπολη;; Το έχουμε αναρωτηθεί αυτό;; Καλό τα λόγια μας να
περνάνε πρώτα από το κεφάλι μας, γιατί καμία απόφαση που λαμβάνεται εν θερμώ ή
σε καθεστώς παρορμητισμού και εκνευρισμού δεν μπορεί να είναι σωστή. Μη λέμε
βέβαια ότι «έχει ήδη καταστραφεί η σεζόν» από τις 15 Ιουνίου! Αυτό έλειπε! Με
τόσο πεσιμισμό θα υποδεχθούμε τον κόσμο; Δεν είναι έτοιμο το νησί; Είναι
πεντακάθαρο (με το λιγότερο προσωπικό από το 1999), καθαρίζονται καθημερινά οι
δρόμοι, τοποθετούνται νέοι κάδοι και καλάθια, γίνονται μεγάλες αναπλάσεις που
συμβάλουν στην τουριστική ανάπτυξη, βελτιώνονται οι δρόμοι και οι πλατείες,
αναβαθμίζονται οι φωτισμοί, λύνουμε οριστικά το ζήτημα της διάθεσης των
σκουπιδιών που σε πολλά τουριστικά μέρη είναι άλυτο, υλοποιούμε πολλές δράσεις
πολιτιστικής προβολής, τα Μουσεία και οι Αρχαιολογικοί μας χώροι έχουν 12ωρη
λειτουργία ήδη εδώ και 2 μήνες (με πολύ κόπο!) και πολλά άλλα, που δίνουν την
εικόνα ενός τόπου καθαρού, σύγχρονου και τακτοποιημένου. Καμία σεζόν δεν
χάθηκε! Εκτός αν θέλουμε να χαθεί! Και εδώ ο ρόλος των επαγγελματιών και της
ανάγκης να εκπροσωπούνται συλλογικά και δυναμικά έρχεται και πάλι στο
προσκήνιο. Πώς χάθηκε η σεζόν όταν το τοπικό πλοίο και τα αεροπλάνα
πηγαινοέρχονται γεμάτα ήδη από τον Ιούνιο; Μη λέμε ό,τι θέλουμε…
Επί
του προκειμένου. Εκτός από τις διαρκείς επαφές μας με το ΥΕΝ (διότι δεν
καθόμαστε όπως θεωρούν ορισμένοι), ζητήσαμε την δρομολόγηση άλλου πλοίου μέχρι
να ολοκληρωθεί η επισκευή της μεσαίας μηχανής του Κορνάρος. Μας απάντησαν ότι
δεν υπάρχει καμία τέτοια δυνατότητα, καθώς το Πρεβέλης βρίσκεται στη Ρόδο και
δεν υπάρχει άλλο διαθέσιμο πλοίο. Στη συνέχεια επικοινώνησα με τις αεροπορικές
εταιρείες ζητώντας μείωση του ναύλου της διαδρομής Αθήνα – Κύθηρα στο ελάχιστο
δυνατό μέχρι την επιστροφή του πλοίου στην κανονικότητα, όμως και αυτό είναι
ανέφικτο διότι (κατά τις εταιρείες) θα οδηγήσει σε έντονες διαμαρτυρίες από
τους επιβάτες που έχουν ήδη αγοράσει εισιτήρια με την τρέχουσα τιμή (οι πτήσεις
των επόμενων ημερών είναι σχεδόν γεμάτες).
Αυτά
τα θέματα αντιμετωπίζονται με ψυχραιμία και με αντικειμενική γνώση των πραγματικών
καταστάσεων και όχι μέσα από πυροτεχνήματα των κοινωνικών δικτύων…