Το εκτός ελέγχου προσφυγικό
πρόβλημα, η κατάργηση των μειωμένων κατά 30% συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά και το
"ψαλλίδι" στις άγονες αεροπορικές γραμμές δεν θα μπορούσε να μην
αποτελεί την "τέλεια καταιγίδα" για τη νησιωτική Ελλάδα. Αυτό
επισημαίνουν βουλευτές και παράγοντες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι οποίοι
αξιολογούν ως ένα ακόμη βαρύτατο πλήγμα για την ανάπτυξη των νησιών, τη
δραστική περικοπή των συχνοτήτων και των προσφερόμενων θέσεων των αεροπορικών
δρομολογίων προς ακριτικούς νησιώτικους προορισμούς, σύμφωνα με την
δημοσιευθείσα την Παρασκευή πρόσκληση υποβολής προσφορών για την εκμετάλλευση
28 αερογραμμών.
Το υπουργείο Υποδομών και η
Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ύστερα από διαβούλευση διάρκειας τριών
εβδομάδων, προσκάλεσαν την Παρασκευή τις εγχώριες και ευρωπαϊκές αεροπορικές
εταιρείες να υποβάλλουν έως τις 30 Ιουνίου προσφορές για την τετραετή (από 1.10.2016
έως 30.9.2020) ανάληψη της εκμετάλλευσης των άγονων αερογραμμών. Ο αρχικός
προϋπολογισμός για την τετραετή εκμετάλλευση των 28 αερογραμμών ανέρχεται σε
περίπου 58,6 εκατ. ευρώ έναντι του τελικού προϋπολογισμού ύψους 148 εκατ. ευρώ
για την εκτέλεση 24 άγονων το διάστημα 2012-2016.
Η μεγάλη αυτή περικοπή, κατά τον
ΥΠΟΜΕΔΙ Χρ.Σπίρτζη, είναι αναγκαία επειδή ο αριθμός των επιχορηγούμενων θέσεων
είναι πολύ μεγαλύτερος συγκριτικά με την επιβατική κίνηση. Ωστόσο, η εξήγηση
αυτή φαίνεται να μην πείθει τους νησιώτες που βρίσκονται τις τελευταίες
εβδομάδες επί ποδός πολέμου, καθώς η πολύμηνη καθυστέρηση, οι αστοχίες και οι
ανακολουθίες μεταξύ εξαγγελιών και του τί έγινε στην πράξη
"σημάδεψαν" τη διαδικασία. Για παράδειγμα, το ΥΠΟΜΕΔΙ προχώρησε
στην παράταση των υπαρχουσών συμβάσεων δύο φορές (Απρ.-Μάιο και Ιούνιο έως και
Σεπτέμβριο), τη στιγμή που βάσει του Κανονισμού (ΕΚ) 1000/2008, αυτό είναι
παράνομο.
"Δεν γίνεται δεκτή μείωση
των επιδοτούμενων πτήσεων"
Υπό το πρίσμα αυτό και με τη
δυσπιστία έναντι της κυβέρνησης να εντείνεται, το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου
Αιγαίου σέρνει το χορό των αντιδράσεων, αποφασίζοντας την Παρασκευή:
-να μην γίνει δεκτή καμία μείωση
των επιδοτούμενων πτήσεων για τη χαμηλή περίοδο (Νοέμβριος έως και Μάρτιος),
αύξηση των πτήσεων κατά 15% στη μέση περίοδο (Απρίλιος, Μάιος, Οκτώβριος) και
30% στην υψηλή περίοδο (Ιούνιος έως και Σεπτέμβριος)
-να ζητηθεί η καθημερινή σύνδεση
των νησιών με την Αθήνα, όπως και των μικρών ακριτικών νησιών με την πρωτεύουσα
του νομού τους και
-να σταλεί προσωπική επιστολή
προς όλους του βουλευτές Νοτίου Αιγαίου όπου θα τους ζητηθεί να τοποθετηθούν
δημόσια για το ζήτημα
Δήμαρχος Κυθήρων: "Μεγάλη
υποβάθμιση για τα νησιά"
Μεγάλη υποβάθμιση των μέχρι
σήμερα υπαρχόντων αεροπορικών δρομολογίων στα νησιά και συνακόλουθα σοβαρό
πλήγμα στον τουρισμό τους αναφέρει, σε ιστοσελίδα, ο Δήμαρχος Κυθήρων Στράτος
Χαρχαλάκης ότι θα ήταν η επιτυχής ολοκλήρωση του διαγωνισμού. "Μετά τις
σφοδρές αντιδράσεις όλων των Δημοτικών Αρχών στην αρχική πρόταση της 6ης Μαΐου,
ο Υπουργός προέβη σε ελάχιστες αλλαγές και κυρίως σε ομαδοποίηση των προορισμών
με ασύνδετα όμως κριτήρια. [...]Καμία Δημοτική Αρχή δεν είναι ενάντια στον
εξορθολογισμό των δημοσίων δαπανών, ωστόσο τα ελληνικά νησιά αρνούνται να
πληρώσουν το τίμημα μιας πολυετούς λανθασμένης πολιτικής ασύστολης σπατάλης του
δημοσίου χρήματος σε όλους τους τομείς" σημειώνει ο Δήμαρχος.
Σημειώνει ότι σύμφωνα με τη νέα
διακήρυξη: Οι γραμμές Αθήνα - Αστυπάλαια, Ικαρία, Λέρος, Μήλος, ΚΥΘΗΡΑ, Νάξος,
Κάρπαθος και Σκύρος επιδοτούνται ως άγονες αεροπορικές γραμμές με κατ΄
ελάχιστον:
- 3 πτήσεις την εβδομάδα για τους
μήνες Νοέμβριο, Δεκέμβριο, Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Μάρτιο και σύνολο 90 προσφερόμενων
θέσεων ανά κατεύθυνση εβδομαδιαίως (η αρχική πρόταση της 6/5 ήταν για 2
πτήσεις)
- 4 πτήσεις την εβδομάδα για τους
μήνες Απρίλιο, Μάιο και Οκτώβριο και σύνολο 120 προσφερόμενων θέσεων ανά
κατεύθυνση εβδομαδιαίως (η αρχική πρόταση της 6/5 ήταν για 3 πτήσεις)
- 6 πτήσεις την εβδομάδα για τους
μήνες Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο και σύνολο 180 προσφερόμενων
θέσεων ανά κατεύθυνση εβδομαδιαιως (η αρχική πρόταση της 6/5 ήταν η ίδια,
δηλαδή 6 πτήσεις)
Παράλληλα, διακόπτεται η
επιδότηση της γραμμής Ζάκυνθος - Κύθηρα, λόγω χαμηλής (ουσιαστικά ανύπαρκτης)
επιβατικής κίνησης, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ωστόσο διατηρείται η γραμμή
των Επτανήσων μόνο μέχρι τη Ζάκυνθο και χωρίς επέκταση προς την Κρήτη όπως ήταν
αρχικά.
"Σε ό,τι αφορά στα Κύθηρα, μετά
από μακρά επικοινωνία μου με τον αρμόδιο Υπουργό κ. Σπίρτζη, συμφωνήσαμε στο να
υποβληθεί φάκελος προς την ΕΕ για την έγκριση της παροχής δημόσιας υπηρεσίας
στην απευθείας σύνδεση Θεσσαλονίκης - Κυθήρων, που όπως είναι γνωστό για το
φετινό καλοκαίρι θα εξυπηρετείται πλέον από 2 αεροπορικές εταιρείες. Ελπίζω ο
Υπουργός να τηρήσει τη δέσμευσή του" καταλήγει.
Ερώτηση στην Ευρωβουλή
Αλλά και ο ανεξάρτητος βουλευτής
Νότης Μαριάς με γραπτή του ερώτηση στην Ευρωβουλή ζητά να μη μειωθούν τα
αεροπορικά δρομολόγια από και προς τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου. Σύμφωνα
με τον ίδιο, τα αεροπορικά δρομολόγια είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομική
ζωή των νησιών του Αιγαίου και του Ιονίου Πελάγους καθώς και της Σητείας στην
Κρήτη και θα πρέπει να εκτελούνται βάσει του Κανονισμού (ΕΚ) 1008/2008 σε σχέση
με τις υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας στους "άγονους"
Αερολιμένες λόγω της μεγάλης απόστασης αλλά και του νησιωτικού χαρακτήρα των
συγκεκριμένων περιοχών.
Επιπλέον ο Έλληνας Ανεξάρτητος
Ευρωβουλευτής επικαλείται και το άρθρο 174 της Συνθήκης Λειτουργίας της Ε.Ε. σε
σχέση με την Οικονομική, Κοινωνική και Εδαφική συνοχή στην Ευρωπαϊκή Ένωση όπου
αναφέρεται ότι η Ε.Ε. αποσκοπεί στη μείωση των διαφορών των επιπέδων ανάπτυξης
των διαφόρων περιοχών και ιδιαίτερα αυτών που είναι νησιωτικές.
Να σημειωθεί ότι η υπόθεση των
άγονων αερογραμμών, όπως και η σωρεία παραλείψεων που συνοδεύουν τη διαδικασία,
όπως έχει αποκαλύψει το Capital.gr, έχουν απασχολήσει και τη Βουλή
με ερώτηση που έχει καταθέσει ο βουλευτής Ν.Δ. Γιάννης Πλακιωτάκης και ομάδα
βουλευτών της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
πηγή:
capital.gr