Η βρετανική Reaction Engines πήρε πριν από λίγες μέρες την επιβεβαίωση
από την ESA ότι ο κινητήρας για αεροσκάφη που επινόησε μπορεί όντως να πετύχει
εντυπωσιακές επιδόσεις.
Πόσες φορές θα πηγαίνατε στην
Ελλάδα τον χρόνο αν το ταξίδι προς τα εκεί και απ' εκεί προς την Αυστραλία
διαρκούσε μόνο 4 ώρες; Αν η ερώτηση σας φαίνεται άκαιρη, κάνετε λάθος. Είναι
άκρως επίκαιρη και καλά θα κάνετε να αρχίσετε να σκέφτεστε την απάντηση γιατί η
βρετανική Reaction Engines πήρε πριν από λίγες μέρες την επιβεβαίωση από την
Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος (ESA) ότι ο κινητήρας για αεροσκάφη που επινόησε
μπορεί όντως να πετύχει εντυπωσιακές επιδόσεις.
Η εταιρεία μάλιστα εξασφάλισε
περίπου $90 εκατ. από τη βρετανική κυβέρνηση, ώστε από το 2019 να ξεκινήσει τις
πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις. Το όνομα του κινητήρα είναι Sabre και ο
συγκεκριμένος αεριωθούμενος κινητήρας της εταιρείας ανοίγει τον δρόμο για την
κατασκευή ενός επιβατηγού αεροπλάνου που θα αναπτύσσει πενταπλάσια ταχύτητα από
τον ήχο, ώστε να καλύπτει την απόσταση από την Αυστραλία μέχρι την Ευρώπη μέσα
σε μόλις 4 ώρες.
Το αεροσκάφος αυτό, το οποίο η
Reaction Engines έχει «βαφτίσει» Skylon, θα μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί και
ως «διαστημοπλάνο», για να μεταφέρει φορτία και ανθρώπους σε τροχιά γύρω από τη
Γη, αρκετά φθηνότερα από τους πυραύλους που χρησιμοποιούνται σήμερα. Η ESA
ανέλαβε τον ρόλο εξωτερικού εμπειρογνώμονα και χρηματοδότησε με δικά της
κεφάλαια την αξιολόγηση του Skylon, καθώς αναζητεί οικονομικότερες τεχνολογίες
εκτόξευσης για τα διαστημικά της προγράμματα.
Σύμφωνα με τη μελέτη, σε
συνδυασμό με ένα επαναχρησιμοποιούμενο όχημα, το Skylon θα πληροί όλες τις
προϋποθέσεις για χρήση της βάσης εκτόξευσης της ευρωπαϊκής υπηρεσίας, στη
Γαλλική Γουιάνα.
Με δυνατότητα μεταφοράς βάρους
έως και 15 τόνων, το σκάφος θα χρειάζεται μόλις 15 λεπτά για να βγει έξω από τη
γήινη ατμόσφαιρα, ενώ το λειτουργικό του κόστος θα είναι μικρότερο όχι μόνο από
τις υπάρχουσες τεχνολογίες, αλλά και από τα υπόλοιπα συστήματα εκτόξευσης που
είναι υποψήφια για το μέλλον.
Τα παραπάνω πλεονεκτήματα θα
προέλθουν από τη σχεδίαση του Sabre (Synergetic Air-Breathing Rocket Engine),
χάρις στην οποία θα μπορεί να καίει τα καύσιμά του χρησιμοποιώντας το οξυγόνο
της ατμόσφαιρας, παρά την υψηλή ταχύτητα. Οι υπάρχοντες αεριωθούμενοι κινητήρες
είναι σχεδιασμένοι με τέτοιο τρόπο που δεν έχουν τη δυνατότητα να «αναπνέουν»
ατμοσφαιρικό οξυγόνο πάνω από τα 850 χλμ./ώρα, το οποίο είναι επομένως το όριο
ταχύτητας των σημερινών επιβατηγών αεροπλάνων. Αντίθετα, αφού ο Sabre δεν θα
έχει αυτό τον περιορισμό, το Skylon θα αναπτύσσει τελική ταχύτητα 6.500
χλμ./ώρα, περιορίζοντας έτσι τη διάρκεια μιας πτήσης από την Ευρώπη στην
Αυστραλία στις τέσσερις ώρες.
Με μήκος 84 μέτρα και
χωρητικότητα 300 ατόμων, το Skylon θα απογειώνεται και θα προσγειώνεται όπως
όλα τα σημερινά αεροσκάφη, από τα οποία η πιο σημαντική διαφορά του θα είναι
πως δεν θα έχει παράθυρα.
Από την άλλη πλευρά, το κόστος κατασκευής
του θα είναι μεγαλύτερο, κάτι που σημαίνει πως οι αεροπορικές εταιρείες θα
πρέπει να χρεώνουν ακριβότερα τα δρομολόγιά του για να αποσβέσουν την επένδυσή
τους. Ακόμη όμως κι έτσι, η Reaction Engines θεωρεί ότι θα υπάρχουν επιβάτες οι
οποίοι θα είναι πρόθυμοι να πληρώσουν ακριβότερο εισιτήριο για να φτάσουν πιο
γρήγορα στον προορισμό τους.
πηγή: neoskosmos.com