Εκτάκτως
μετέβη στην Αθήνα τη Δευτέρα 25/01 ο Δήμαρχος Κυθήρων κ. Ευστράτιος Χαρχαλάκης
προκειμένου να συμμετάσχει σε σύσκεψη για το ζήτημα των αγόνων αεροπορικών
γραμμών, η οποία έγινε στις εγκαταστάσεις του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών
"Ελευθέριος Βενιζέλος" και στην οποία συμμετείχαν Δήμαρχοι και
εκπρόσωποι Δήμων από όλες τις περιοχές που εξυπηρετούνται δυνάμει των συμβάσεων
δημόσιας υπηρεσίας αγόνων αεροπορικών δρομολογίων με την AEGEAN/O.A.
(Αστυπάλαια, Ικαρία, Κάλυμνος, Κάρπαθος, Λέρος, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Σκιάθος,
Σκύρος, Σύρος, Ζάκυνθος και Κύθηρα). Όπως είναι γνωστό οι συμβάσεις αυτές
λήγουν στο σύνολό τους στις 31 Μαρτίου 2016 και μέχρι σήμερα το αρμόδιο
Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων τηρεί απόλυτη σιγή σχετικά με το τί
μέλλει γενέσθαι από την 1η Απριλίου, καθώς δεν έχει προκηρυχθεί ο νέος
διαγωνισμός που απαιτείται. Ο Δήμος μας, μαζί με όλους τους άλλους θιγόμενους
Δήμους, έχει θέσει το θέμα τόσο στην Περιφερειακή Ένωση Δήμων, όσο και στην
ΚΕΔΕ.
Κατά
την ενημέρωση που έγινε από τον Αντιπρόεδρο του Δ.Σ. της AEGEAN κ. Ευτύχη
Βασιλάκη και τα ανώτατα στελέχη της εταιρείας, προέκυψαν τα εξής:
-
Η AEGEAN/O.A. μέσα από την ανάπτυξη του δικτύου της και την αύξηση των
προορισμών από το Αεροδρόμιο Αθηνών (101 προορισμοί) δίνει τη δυνατότητα συνδυασμένων
αεροπορικών μεταφορών από και προς τα νησιά, κάτι που έχει αυξήσει κατά πολύ
την τουριστική κίνηση των νησιών σε μια περίοδο κατά την οποία μειώνονται λόγω
υψηλού κόστους οι πτήσεις charter.
-
Οι άγονες γραμμές είναι αυτοχρηματοδοτούμενες και η κάλυψη της επιδότησης
προέρχεται από το Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ ή
"σπατόσημο"), το οποίο είναι εξασφαλισμένο μέχρι τον Οκτώβριο του
2016.
-
Μνημονιακή υποχρέωση της Χώρας είναι η μείωση του κόστους επιδοτήσεων τόσο για
τις άγονες αεροπορικές γραμμές, όσο και για τις ακτοπλοϊκές. Σε αντίθεση με την
ακτοπλοΐα όπου παρατηρείται μείωση επενδύσεων και αποεπένδυση, η AEGEAN/O.A.
επενδύει στις αερομεταφορές με αποτέλεσμα να υπάρχει συνολικό όφελος προς τους
νησιώτες μέσα από τη δρομολόγηση μεγαλύτερων αεροσκαφών και την αύξηση των
προσφερόμενων θέσεων.
-
Οι επενδύσεις στα Αεροδρόμια (αύξηση μήκους διαδρόμων, κτήρια κ.λπ.) μπορεί να
βελτιώσει την κίνηση καθώς και να επιτρέψει την δρομολόγηση μεγαλύτερων
αεροσκαφών σε συγκεκριμένους προορισμούς, με αποτέλεσμα να υπάρχει συνολικό
όφελος αφού η αύξηση της επιβατικής κίνησης θα επιτρέψει τη μείωση των
επιδοτήσεων.
-
Επί συνόλου 32 αγόνων αεροπορικών γραμμών υπάρχουν γραμμές
"επιβάρυνσης" που πρέπει να επανεξεταστούν καθώς και γραμμές άκρως εμπορικές
που είναι βιώσιμες και ανταγωνιστικές και χωρίς επιδότηση.
Οι
Δήμαρχοι και η Διοίκηση της Εταιρείας κατέληξαν σε ένα πλάνο συνεργασίας
προκειμένου να επιτευχθεί άμεσα η παράταση των υπαρχουσών συμβάσεων μέχρι τον
Οκτώβριο του 2016, ενώ πάγιο αίτημα των Δημοτικών Αρχών είναι η ουσιαστική και
όχι προσχηματική συμμετοχή των τοπικών Δήμων στον επανασχεδιασμό και την
επαναπροκήρυξη των γραμμών, που πρέπει να ξεκινήσει άμεσα, καθώς εκτιμάται ότι
η διαδικασία απαιτεί τουλάχιστον 9-12 μήνες προετοιμασίας μέχρι τη σύναψη των
νέων συμβάσεων (σχεδιασμός γραμμών και δρομολογίων, τήρηση μνημονιακών
υποχρεώσεων, δημοσίευση διαγωνισμού κ.λπ.).