Εάν η ΠΝΠ αυτή εφαρμοστεί, κυρίως
με τον τρόπο που επιχειρήθηκε και χωρίς καμία προηγούμενη διαβούλευση με τα
θεσμικά συνδικαλιστικά όργανα των Ο.Τ.Α., αυτό θα σημαίνει ουσιαστική κατάργηση
της ανεξαρτησίας των Δήμων και της αυτοτέλειάς τους που διασφαλίζεται από το
ίδιο το Σύνταγμα. Εάν το Σύνταγμα παύσει να ισχύει έστω και κατά ένα μέρος μέσα
από Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, τότε η Δημοκρατία μας διατρέχει
σοβαρότατο κίνδυνο. Οι Δήμοι ουδέποτε αρνήθηκαν να συμβάλουν στην εθνική
προσπάθεια διάσωσης της Χώρας, αντίθετα ανέλαβαν το μεγάλο βάρος της κοινωνικής
ανακούφισης μέσα από τις χιλιάδες κοινωνικές τους δομές, εκτέλεσαν και εκτελούν
τεράστιο κοινωνικό έργο απόντος του Κράτους και είναι οι πρώτοι που
αφουγκράζονται τα προβλήματα της κοινωνίας και των πολιτών και προσπαθούν να
δώσουν λύσεις, παρά τους κατά 70% μειωμένους πόρους τους. Η στήριξη των Δήμων
στην προσπάθεια σωτηρίας της Χώρας δεν μπορεί να γίνει μέσα από Πράξεις
Νομοθετικού Περιεχομένου και με τακτικές τύπου «αποφασίζομεν και διατάσσομεν»,
αλλά μόνο μέσα από διάλογο, μέσα από το σεβασμό των θεσμών και των Νόμων, μέσα
από τον σεβασμό του Συντάγματος και κυρίως χωρίς να θιγεί επουδενί η ομαλή
λειτουργία των Δήμων, των υπηρεσιών τους, των χιλιάδων κοινωνικών δομών (ΚΑΠΗ,
ΚΗΦΗ, Κέντρα Διημέρευσης, Κέντρα Αστέγων και Απόρων, Παιδικοί Σταθμοί,
Κοινωνικά Παντοπωλεία, Φαρμακεία, Φροντιστήρια, Αθλητικά Κέντρα, Πολιτιστικά
Κέντρα κ.λπ.), χωρίς να διακινδυνεύσει η ομαλότητα της καθημερινότητας των
Δημοτών και φυσικά χωρίς εξωθεσμικές παρεμβάσεις που καταργούν στην πράξη το
αυτοδιοίκητο και ανεξάρτητο των Ο.Τ.Α.

1. Η οικονομική και θεσμική
αυτοτέλεια και ανεξαρτησία των Ο.Τ.Α. δεν αποτελεί ευγενή πολυτέλεια αλλά
θεμελιώδη επιταγή του Συντάγματος.
2. Η κρατική χρηματοδότηση προς
τους Δήμους αποτελεί κεκτημένο δικαίωμα που κατακτήθηκε με αγώνες και δεν
μπορεί να αφαιρεθεί ή να υποβαθμιστεί.
3. Οι θεσμοθετημένοι πόροι που το
Κράτος υποχρεούται να καταβάλει προς τους Δήμους (κυρίως ΚΑΠ και ΣΑΤΑ) και που
στοχεύουν στην κάλυψη της μισθοδοσίας και των απαραίτητων λειτουργικών δαπανών
των Δήμων, έχουν μειωθεί από το 2009 κατά 70 %, παρά το γεγονός ότι ο
Καλλικράτης αύξησε τις αρμοδιότητες και τις ευθύνες των Δήμων, χωρίς να τους
ενισχύσει με προσωπικό και πόρους. Ωστόσο κουβέντα δεν γίνεται για απόδοση
στους Δήμους ολόκληρου του ποσού που δικαιούνται από τους ΚΑΠ, την ΣΑΤΑ αλλά
και σειρά άλλων πόρων (φόρος ζύθου, διαφήμισης κ.λπ.).
4. Με τη συγκεκριμένη πράξη
νομοθετικού περιεχομένου οι Δήμοι υποχρεούνται να μεταφέρουν στην Τράπεζα της
Ελλάδος τα ταμειακά τους διαθέσιμα, που θα μετατραπούν από πραγματικά και
υπαρκτά χρήματα σε repos, δηλαδή σε αμφίβολης απόδοσης επενδυτικά προϊόντα για
τη χρηματοδότηση του κρατικού χρέους, χωρίς να διασφαλίζεται από κανέναν και
από πουθενά ότι τα χρήματα αυτά θα δοθούν πίσω στους Δήμους ακέραια αφού τα
repos έχουν τουλάχιστον 10-12% απώλεια κεφαλαίου ετησίως.
5. Κανένας δεν διαβεβαιώνει ότι η
διαδικασία αυτή θα είναι μόνο για 15 ημέρες. Ο κ. Μάρδας είπε ότι πρόκειται για
κυλιόμενη διαδικασία που «υπολογίζεται» να διαρκέσει 2 μήνες, όπερ σημαίνει ότι
από τη στιγμή που τα ταμειακά διαθέσιμα των Δήμων περάσουν στην Τράπεζα της
Ελλάδος παύουν να είναι εξασφαλισμένα, μετατρέπονται σε επένδυση τύπου repos
και συνεπώς τίθενται σε σοβαρό κίνδυνο διακυμάνσεων της αγοράς και μείωσης της
αξίας τους.
6. Οι πόροι που προέρχονται για
τις ανταποδοτικές υπηρεσίες των Δήμων και οι οποίες αφορούν άμεσα την καθημερινότητα
αποτελούν χρήματα ειδικού σκοπού που απαγορεύεται ρητά να χρησιμοποιηθούν για
αλλότριους σκοπούς, συνεπώς η συγκεκριμένη ΠΝΠ καλεί τους Δημάρχους ευθέως να
παρανομήσουν και να μετατρέψουν τις ανταποδοτικές εισφορές (Δημοτικά Τέλη, Τέλη
Ύδρευσης, Αποχέτευσης, Καθαριότητας και Ηλεκτροφωτισμού) σε repos.
7. Δεν διευκρινίζεται για ποιο
ακριβώς σκοπό θα χρησιμοποιήσει η Κυβέρνηση τα χρήματα των Δήμων.
8. Για την συγκεκριμένη ενέργεια
δεν προηγήθηκε κανενός είδους διαβούλευση. Αντίθετα ο Υφυπουργός κ. Μάρδας στην
έκτακτη συνεδρίαση της Κ.Ε.Δ.Ε. (21/4) φάνηκε να μη γνωρίζει επαρκώς τις
διαστάσεις του ζητήματος και δεν απάντησε επί της ουσίας σε καμία ερώτηση, ενώ
αγνοούσε και στοιχειώδεις παραμέτρους της λειτουργίας των Δήμων.
9. Η κυκλοφορούμενη φήμη ότι η
Τράπεζα της Ελλάδος θα δώσει καλύτερο επιτόκιο σε σχέση με τις εμπορικές
τράπεζες με τις οποίες συνεργάζονται οι Δήμοι, είναι πρόδηλα ψευδέστατη,
προκλητική και παραπλανητική. Κανένας Δήμος δεν λαμβάνει επιτόκιο μικρότερο του
2,5%, οι περισσότεροι Δήμοι λαμβάνουν υψηλά επιτόκια (π.χ. ο Δήμος Παλαιού
Φαλήρου 5,5%) γεγονός που σημαίνει ότι θα υπάρξει τεράστια απώλεια εσόδων από
τόκους για την οποία οι Δήμαρχοι θα είναι υπόλογοι για το αδίκημα της απιστίας.
10. Επιπλέον, οι ήδη υπάρχουσες
συμβάσεις συνεργασίας μεταξύ Δήμων και εμπορικών τραπεζών δεν προέκυψαν από
κρυφές συνεργασίες και συνεννοήσεις όπως αναιδέστατα ισχυρίζονται ορισμένοι,
αλλά από διαφανέστατες δημόσιες πλειοδοτικές διαδικασίες, οι φάκελοι
αποσφραγίστηκαν ενώπιον των Δημοτικών Συμβουλίων και γεννάται το ερώτημα κατά
πόσον οι Δήμοι είναι έτοιμοι να υποστούν τις έννομες συνέπειες και τις ρήτρες
(penalties) που προβλέπονται για μονομερή λύση των συμβάσεων αυτών.
11. Οι Δήμοι είναι υποχρεωμένοι
να εκτελούν τον εγκεκριμένο τους Προϋπολογισμό, για την ορθή εκτέλεση του
οποίου ελέγχονται από το Παρατηρητήριο Ο.Τ.Α. του Υπουργείου Εσωτερικών. Η
δέσμευση των ταμειακών διαθεσίμων των Δήμων θα ακυρώσει αυτόματα κάθε συνέχιση
της εκτέλεσης των προϋπολογισμών των Δήμων, ανάθεσης έργων, εργασιών, υπηρεσιών
και προμηθειών, πληρωμής μισθών, πληρωμής ενεργών συμβάσεων και υποχρεώσεων των
Δήμων και θα δημιουργήσει ένα ντόμινο στάσης πληρωμών σε ολόκληρη την αγορά που
θα ισοδυναμεί με πραγματική εσωτερική χρεωκοπία. Παράλληλα, η μη τήρηση του
Προϋπολογισμού θα επιφέρει σοβαρές κυρώσεις σε όλους τους Δήμους και θα τους
εντάξει σε καθεστώς επιτήρησης από το Υπουργείο Εσωτερικών.
Για κάθε νεότερη εξέλιξη θα
υπάρχει ενημέρωση.