Εγκαίνια έκθεσης, «Ωδές Αιγαίου, τιμούν τους Πανάρχαιους
Θησαυρούς των Αντικυθήρων» της χαράκτριας Μαίρης Σχοινά.
Από την
Παρασκευή 4/8, στην αίθουσα του Κυθηραικού Συνδέσμου παρουσιάζεται η έκθεση
"Ωδές Αιγαίου, τιμούν τους Πανάρχαιους Θησαυρούς των Αντικυθήρων",
της χαράκτριας Μαίρης Σχοινά.
Η Μαίρη Σχοινά γράφει... «Από τους πυθμένες της προσδοκίας στις
απύθμενες άκρες του ουρανού» Στον γαλαζοπράσινο υδάτινο κόσμο του Αιγαίου,
ναυάγια πλοίων κράτησαν στη σιωπή την ιστορία πολιτισμού αιώνων, ως κοιμητήρια του βυθού που φύλαξαν
στον κόρφο τους προστατευμένη μια απόκοσμη ομορφιά. Αγάλματα μαρμάρινα και
μπρούντζινα, αμφορείς, νομίσματα, διάφορα αντικείμενα κομψοτεχνήματα από γυαλί,
με πολύτιμο θησαυρό τον Μηχανισμό των
Αντικυθήρων, κορυφαίο επίτευγμα της αρχαιοελληνικής διάνοιας. Η θέα των αρχαίων
ευρημάτων στην έκθεση «Ναυάγιο των Αντικυθήρων» στο Αρχαιολογικό Μουσείο στην
Αθήνα με συγκλόνισε................. Η βαθιά συγκίνηση μπροστά σ’ αυτούς τους
ιστορικούς θησαυρούς ήταν το κίνητρο για την δημιουργία συνθέσεων με θέμα τα
πολύτιμα ευρήματα στο απόκοσμο υδάτινο περιβάλλον τους. Ήρθε σαν μια συνέχεια της μέχρι σήμερα
πορείας μου στην τέχνη με τις «Αρχαίες Ελληνικές Γραφές» και τις «Ωδές
Αιγαίου». Η αγάπη μου αλλά και το δέος που αισθάνομαι για την απέραντη και
μυστηριακή Αιγαιίδα Θάλασσα δεν έχει τέλος.
«Βγάζει η θάλασσα κρυφή φωνή. Φωνή
που μπαίνει μες στην καρδιά μας και την συγκινεί και την ευφραίνει», έγραψε ο
Κωνσταντίνος Καβάφης.
Η Ειρήνη
Οράτη, Ιστορικός Τέχνης, σημειώνει «........Η
Σχοινά, μέσα από τις διπλές εικόνες της ενότητας Ωδές Αιγαίου, συνεχίζει να γράφει μέσα από την εξαιρετικά
εκλεπτυσμένη οπτική της, τη συνέχεια της γεμάτης δέος περιπέτειάς της με την
μυστηριακή Αιγαιίδα Θάλασσα, που άρχισε το 2001. Η αέναη κίνηση της θάλασσας,
αποτυπωμένη φωτογραφικά μετά από ώρες παρατηρήσεων του βυθού στα Κουφονήσια,
συνδυάζεται με την καθαρή χάραξη μιας ξυλογραφίας που μεταφέρει τις εντυπώσεις
της χαράκτριας από τα γλυπτά, τα νομίσματα και τα άλλα σπουδαία ευρήματα από το
ναυάγιο των Αντικυθήρων. Οι ψηφιακές φωτογραφίες εκτυπώνονται με την μέθοδο Giclee Print, που αφήνει ελευθερίες στις διαφάνειες
των λήψεων και αποδίδει με εντυπωσιακή καθαρότητα την κίνηση του κύματος,
ευνοώντας κάθε ανεπαίσθητη τονική διαφοροποίηση..........Η Σχοινά, μέσα από την
εμπειρία της στην κλασική ξυλογραφία, αλλά και την ευαισθητοποιημένη πλέον
φωτογραφική ματιά της, συνδυάζει αυτές τις δύο τόσο διαφορετικές οπτικές, ώστε
να πλάσουν ένα ιδιοφυές αποτέλεσμα. Η αφορμή για αυτά τα έργα και η φαινομενικά
ευμετάβλητη, αλλά στιβαρή εκτέλεσή τους, είναι η χωρίς φραγμό συγκίνηση που
προκάλεσε στη χαράκτρια το πλήθος των
αντικειμένων του ναυαγίου, αλλά και ο προσωπικός της συναισθηματικός
στροβιλισμός μέσα στη δίνη των κυμάτων αυτής της αιωνιότητας.
Η Θάλεια Στεφανίδου, Ιστορικός/Κριτικός Τέχνης, σημειώνει
"...........Αυτό ωστόσο που σε μένα προκαλεί ένα ιδιαίτερο αισθητικό
ενδιαφέρον είναι η πρόταση της Σχοινά να μας φέρει σε επαφή με το αρχαιολογικό
“εύρημα”, εμβαπτίζοντας και
εγκλωβίζοντάς το στο μπλε θαλάσσιο ρευστό.
Σαν να γίνεται δηλαδή η φωτογραφημένη θάλασσα το φίλτρο που αναδεικνύει, ενώ ταυτόχρονα
αποκρύπτει την αρχαιολογική περιπέτεια της διαχρονικής ελληνικής μνήμης, ως
τέχνης και τεχνολογίας. Γιατί είναι
οπτικά πολύ δύσκολο να παρατηρήσουμε εξεταστικά αυτά τα εξαιρετικά “κείμενα”,
που ζαλίζουν το βλέμμα μας επιπρόσθετα και μέσα από τις δίνες του νερού και των
αντανακλάσεών του. Μοιάζει να μας διαφεύγουν, αναγκαστικά, παρόμοια με τα
πλάσματα που κείνται κατενώπιον φωλιασμένα στα όνειρα......"
Θεοδόσιος Τάσιος Ομ. καθηγητής ΕΜΠ
Τέχνη
και τεχνολογία.
« Οι λέξεις τέχνη, τεχνική, τεχνολογία δεν είναι μόνο ομόρριζες. Το
καλλιτεχνικό και το χρηστικό-τεχνικό ήταν έννοιες ταυτόσημες στους παλιούς
καιρούς. Οι άνθρωποι έκαναν τα πάντα με τα χέρια τους, κατασκευάζοντας προϊόντα
που ήταν οικονομικά, λειτουργικά, ασφαλή και όμορφα, ικανοποιώντας όλες τις
ανάγκες. Γι’ αυτό παρουσιάζει ενδιαφέρον η δουλειά της πολυτεχνίτισσας Μαίρης
Σχοινά, η οποία θέτει στην υπηρεσία του αισθητικού ενεργήματος τρεις τεχνικές:
την ξυλογραφία, τη φωτογραφία και την ψηφιακή εκτύπωση». Με αυτήν την
προσέγγιση, ποιος θα μπορούσε να αρνηθεί ότι ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
«προσφέρει και αισθητική απόλαυση», όπως είπε ο κ. Τάσιος, βλέποντας πόσο
εμπνεύστηκε η χαράκτρια από τα θραύσματά του. Υπάρχουν όμως πολλοί λόγοι για
τους οποίους «ο αφάνταστα πυκνός αυτός υπολογιστής ήταν όλος ο κόσμος. Το
πολυσύνθετο αυτό όργανο χρησίμευε για αστρονομικές παρατηρήσεις, προέβλεπε τις
εκλείψεις του Ήλιου και της Σελήνης για να μην τρομάζει ο κόσμος, τηρούσε
ημερολόγια με τη σημαντική ακρίβεια πολλών ετών, προέβλεπε πότε θα τελεστούν οι
Πανελλήνιοι Αγώνες, τα Ίσθμια κ. ά. Είχε πολυάριθμα γρανάζια των οποίων οι
άξονες στηρίζονταν επάνω σε άλλα γρανάζια, αλλά διέθετε έναν μόνο εξωτερικό
στροφέα. Αν τον κρατούσες στα χέρια σου γινόσουν ο Χρόνος, εσύ τον γύριζες και
γύριζε το σύμπαν, γύριζε ο ήλιος, γύριζαν οι πλανήτες...».
Σημείωση: Απόσπασμα από το άρθρο «Θησαυροί των Αντικυθήρων ξανά στον βυθό»
της Ελευθερίας Τραïου στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της Κυριακής 20. 3. 2016
Η Μαίρη Σχοινά αναπληρώτρια καθηγήτρια της ΑΣΚΤ, γεννήθηκε στις Σέρρες.
Σπούδασε Χαρακτική (1966-1971), με υποτροφία του ΙΚΥ, και Τυπογραφία και Τέχνη
του Βιβλίου (1971-1973) στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) και, στη
συνέχεια, Λιθογραφία (1976-1981) στην École Nationale Supérieure des
Beaux-Arts στο Παρίσι, με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης.
Δίδαξε Πλαστικές Τέχνες στο Κολλέγιο Αθηνών - Κολλέγιο Ψυχικού, (1981-1993)
και Χαρακτική στο Εργαστήριο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών
στην Αθήνα (1993-2015). .
Έχει παρακολουθήσει Αdvanced Colour Printmaking στο New York University στη Νέα Υόρκη (1996-1997) ως επισκέπτρια πανεπιστημιακός με εκπαιδευτική
άδεια της ΑΣΚΤ καθώς και Advanced Printmaking και Digital Prints στο Columbia College Chicago στο Σικάγο
(2004) ως επισκέπτρια λέκτορας. Έχει συμμετάσχει σε διεθνή εργαστηριακά
σεμινάρια Χαρακτικής.
Έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε 31 ατομικές εκθέσεις και σε περισσότερες
από 100 συλλογικές εκθέσεις και διεθνείς Μπιενάλε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
2003 Βραβείο Dr. Iwasaki, 4th Kyoto International
Woodprint Exhibition, Ιαπωνία
2009 Βραβείο του Rector
of the Szczecin Academy of Applied Art, International Print Triennial Krakow 2009, Κρακοβία, Πολωνία.
Έργα της βρίσκονται σε Μουσεία, Πινακοθήκες και ιδιωτικές συλλογές στην
Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Κυθήρων.
Διάρκεια έκθεσης: 4 έως 31 Αυγούστου 2017
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 18,00 – 23,00
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 18,00 – 23,00
Κυθηραϊκός Σύνδεσμος στη Χώρα τηλ : 6977440072