Τρίτη 6 Αυγούστου 2013

Δελτίο Τύπου Κυθηραϊκής Πρωτοβουλίας, 5/8/2013

Σκοτάδι στη σπηλιά του Πλάτωνα

Την Παρασκευή 2/8 παρουσιάσθηκε στο ανοιχτό θέατρο Ποταμού, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, το μουσικό χορόδραμα “the cave”, μια σύγχρονη, λέει, ματιά στην αλληγορία της σπηλιάς του Πλάτωνα από την ομάδα Ηχόδραμα. Την παράσταση παρακολούθησε η Κατερίνα Μαριάτου, που την επομένη συνέταξε το ακόλουθο κριτικό σημείωμα: «Πρόκειται για μια παράσταση με σαφώς αγαθές προθέσεις, ωστόσο με πολύ μέτριο αποτέλεσμα. Μια ομάδα όχι καλά δεμένη, με σαφείς ελλείψεις σε προετοιμασία που ακόμα και ένας μη ειδικός στο χορό μπορεί να διακρίνει, ανέμπνευστη μουσική, έστω και αν αναφέρεται ως «αυθεντική» στο πρόγραμμα, και γενικά μια μίξη των ειδών χωρίς κάποια ιδιαίτερη πρωτοτυπία είτε σαφή καλλιτεχνικό σκοπό».

Με την ομάδα Ηχόδραμα ασχολήθηκε διεξοδικά ο αρχισυντάκτης της Καθημερινής Νίκος Ξυδάκης. Στις 19/5, σε άρθρο με τίτλο «Πλιάτσικο με ΕΣΠΑ», έγραφε μεταξύ άλλων: «Τι κάνει τη συγκεκριμένη ομάδα τόσο σημαντική, ώστε να επιχορηγηθεί με 329 χιλ. ευρώ; Κανείς από τους ανθρώπους του χορού που ρωτήσαμε δεν γνωρίζει κάτι γι’ αυτή την καλλιτεχνική εταιρεία. Από το δημοσιευμένο υλικό στον ιστότοπο προκύπτει ότι στην τελευταία παραγωγή, τρία πρόσωπα με το επώνυμο Πισιμίση, οι κ. Φαίδρα, Δανιέλα και Γιάννης, είναι υπεύθυνα για τη δραματουργία, τη χορογραφία και τη μουσική, δηλαδή σχεδόν για όλα. Εικάζεται όθεν ότι η ομάδα είναι λίγο–πολύ οικογενειακή υπόθεση.

Είναι πολλά άραγε τα 329 χιλιάδες ευρώ; Εξωφρενικά πολλά. Για να αντιληφθούμε το ποσόν στο πλαίσιο των καλλιτεχνικών παραγωγών και των επιχορηγήσεων, ας δούμε τα εξής στοιχεία. Την περίοδο 2009-10, το σύνολο των επιχορηγήσεων του υπουργείου προς 23 ομάδες χορού ήταν 468 χιλ. ευρώ. Το 2011, σύμφωνα με τον ιστότοπο του υπουργείου, επιχορηγήθηκε μόνο το Σωματείο Ελλήνων Χορογράφων, με 60 χιλ. Το 2012 επιχορηγήθηκαν πάλι το Σωματείο με 50 χιλ. και το Κέντρο Ισιδώρας Ντάνκαν με 10 χιλ. ευρώ».

Η απόφαση φέρει την υπογραφή της γεν. γραμματέως Λίνας Μενδώνη. Δεν είναι πρώτη φορά που η κ. Μενδώνη εμφανίζεται να λαμβάνει παράξενες αποφάσεις στα θολά νερά του ΥπΠο – πρόσφατα επέμεινε στην επανατοποθέτηση του διευθυντού του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, παρά το γεγονός ότι ο τελευταίος στερείται των τυπικών προσόντων που απαιτεί η σχετική νομοθεσία. Ο κ. Ξυδάκης πάντως αδυνατεί να εξηγήσει γιατί η κυβέρνηση, με την υπογραφή της κ. Μενδώνη, επιχορηγεί μια άγνωστη ομάδα με το μυθικό για τα σημερινά δεδομένα ποσόν των 329.000. Και καταλήγει: «Δεν ξέρω ποια είναι η απάντηση – αν υπάρχει απάντηση. Ίσως υπάρχει. Πολύ φοβάμαι όμως ότι και αυτή η περίπτωση δείχνει ότι η διακυβέρνηση συνεχίζεται με την ίδια πελατειακή, ρουσφετολογική και αναξιοκρατική νοοτροπία, ακριβώς την ίδια που βούλιαξε τη χώρα. Τίποτε δεν άλλαξε. Ή, μάλλον, άλλαξε προς το πολύ χειρότερο, διότι τώρα οι Έλληνες υποφέρουν και στριμώχνονται. Την ίδια στιγμή, το γκουβέρνο συνεχίζει το πλιάτσικο επί ερειπίων».

Ευτυχώς, ο Δήμος Κυθήρων δεν πλήρωσε ούτε δεκάρα για το θέαμα – απλώς, προσέφερε τον χώρο. Καλύτερα όμως θα ήταν να μην είχε συμβάλει καθόλου στην περαιτέρω προώθηση ενός καλλιτεχνικά αμφιβόλου αξίας και ρουσφετολογικά στηριζόμενου σχήματος, θυμίζοντας τις παλιές κακές ημέρες των κομματικών συναυλιών του καλοκαιριού. Και με τι κριτήρια να κρίνει ο άμοιρος δήμος, θα ρωτήσετε; Μα, με τη σύσταση συμβουλευτικής  επιτροπής για θέματα πολιτισμού, όπως εδώ και χρόνια προτρέπει η Κυθηραϊκή Πρωτοβουλία...