Σκέψεις για κατάργηση της γραμμής που συνδέει τα νησιά από τον Πειραιά
«Τα Κύθηρα ποτέ δε θα τα βρούμε,
το χάσαμε το πλοίο της γραμμής» τραγουδούσε οΔημήτρης Μητροπάνος και
οι στίχοι αυτοί μοιάζουν σήμερα προφητικοί λόγω του ακτοπλοϊκού προβλήματος που
αντιμετωπίζουν τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα.
Και στα δύο νησιά, στα Κύθηρα και
στα Αντικύθηρα, συνεχίζεται η αναστάτωση μετά τις πληροφορίες για τη διακοπή
της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με τον Πειραιά με το πλοίο «Βιτσέντζος Κορνάρος» της
εταιρείας ΛΑΝΕ.
Eρωτηθείς από «Το Βήμα» ο
υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης ανέφερε
ότι το θέμα το έχει συζητήσει εκτενώς με βουλευτές του Πειραιά, κατοίκους και
φορείς των δύο νησιών και έχει επισημανθεί πως καλύπτονται και μέσω
Πελοποννήσου από τη Νεάπολη προς τα Κύθηρα ενώ επιδοτείται το τμήμα για
Αντικύθηρα.
Σχετικά με το πλοίο «Βιτσέντζος
Κορνάρος» ο κ. Βαρβιτσιώτης ανέφερε ότι από τον Ιούνιο του 2013 η πλοιοκτήτρια
εταιρεία γνωστοποίησε πως δεν ενδιαφέρεται να συνεχίσει το δρομολόγιο που
ξεκινά από Πειραιά φτάνει σε Κύθηρα, Αντικύθηρα και συνεχίζει ως την Κίσσαμο
της Κρήτης.
Παράλληλα έκανε λόγο για υψηλό
μίσθωμα σε μια γραμμή που εξυπηρετείται εν αντιθέσει χαμηλός αριθμός επιβατών
λέγοντας χαρακτηριστικά πως είναι σχεδόν 200 ευρώ η επιδότηση ανά επιβάτη όταν
ο μεγαλύτερος όγκος αυτών που θέλουν να ταξιδέψουν προς τα εκεί μετακινούνται
οδικώς από Πελοπόννησο.
Επιπλέον τόνισε ότι στόχος του
υπουργείου είναι να συνεχιστεί η επιδότηση για το συγκεκριμένο δρομολόγιο, για
το οποίο μάλιστα πρόσθεσε πως καμία άλλη εταιρεία δεν έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον.
Πάντως συμπλήρωσε ότι γίνεται προσπάθεια να επιδοτηθούν γραμμές από το Γύθειο
όσο και από το Καστέλλι για να καλυφθούν οι συγκοινωνιακές ανάγκες των Κυθήρων.
Ο υπουργός μίλησε και για άλλα
νησιά που κινδυνεύουν να μείνουν απομονωμένα λόγω έλλειψης πλοίου όπως η Κάσος,
η Κάρπαθος και η Ανάφη. Όπως είπε ο προϋπολογισμός της προηγούμενης ηγεσίας της
Γενικής Γραμματείας Αιγαίου είχε μειωθεί με αποτέλεσμα καμία εταιρεία να μην
ενδιαφερθεί.
Το γεγονός αυτό, όπως σημείωσε,
προβλημάτισε την ηγεσία του υπουργείου και αναζητούνται τρόποι μετακίνησης
κονδυλίων από άλλες επιδοτούμενες γραμμές έτσι ώστε να συνεχιστούν τα
δρομολόγια και μετά το τέλος Φεβρουαρίου που τυπικά λήγουν.
Οι αντιδράσεις φορέων και
κατοίκων
Την περασμένη Κυριακή
πραγματοποιήθηκε παγκυθηραϊκή συγκέντρωση για το θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης
στην οποία παραβρέθηκε αντιπροσωπεία του ΣΥΡΙΖΑ με επικεφαλής τον βουλευτή κ. Θεόδωρο
Δρίτσα ο οποίος τόνισε την ανάγκη να διατηρηθεί η σύνδεση των δύο νησιών
με τον Πειραιά αλλά και την Κίσσαμο Κρήτης.
Τη διατήρηση του δρομολογίου από
τον Πειραιά μία φορά την εβδομάδα με ταυτόχρονη ενίσχυση της τοπικής γραμμής
από τη Νεάπολη Βοιών ζητεί η ΔΗΜΑΡ και τονίζει ότι οι κάτοικοι των δύο νησιών
όπως και όλοι οι νησιώτες έχουν ίσα δικαιώματα στο μεταφορικό αγαθό σαν τους
υπόλοιπους πολίτες που κατοικούν στην ηπειρωτική χώρα.
Υπενθυμίζεται ότι πριν από
μερικές ημέρες για το θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού κάτοικοι και
φορείς των Αντικυθήρων απέστειλαν εξώδικη δήλωση-διαμαρτυρία προς τον
πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά και τον αρμόδιο υπουργό Ναυτιλίας
κ. Βαρβιτσιώτη.
Επιστολή προς τον υπουργό
Ναυτιλίας για το θέμα απέστειλε και η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία η οποία
τονίζει ότι «εκτός από τις προφανείς τεράστιες δυσκολίες που θα
προκαλέσει μία τέτοια εξέλιξη στη ζωή των νησιωτών θέτει και σε κίνδυνο το
παγκοσμίως γνωστό επιστημονικό πρόγραμμα που φιλοξενείται στο
"ξεχασμένο" μικρό νησί των Αντικυθήρων, τον Ορνιθολογικό Σταθμό
Αντικυθήρων (ΟΣΑ). Συγκεκριμένα, στα Αντικύθηρα εκπονείται το μακροβιότερο στην
Ελλάδα πρόγραμμα παρακολούθησης της μετανάστευσης των πουλιών από την Αφρική
στην Ευρώπη, με δεκάδες δημοσιεύσεις σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά».
Στην επιστολή σημειώνεται ακόμη
ότι «οι δυσμενείς επιπτώσεις μιας πιθανής απομόνωσης θα αποτελέσουν
βασικό ανασταλτικό παράγοντα για την προσέλκυση επισκεπτών στο νησί,
προκαλώντας μεγάλη ανασφάλεια τόσο στην τοπική κοινότητα όσο και τους
επισκέπτες για στοιχειώδη ζητήματα, όπως για παράδειγμα η υγειονομική περίθαλψη.
Η Ορνιθολογική εκφράζει τη γενικότερη αντίθεσή της στην περικοπή ακτοπλοϊκών
δρομολογίων προς τα μικρά νησιά της χώρας, η οποία υπονομεύει μεταξύ άλλων
σοβαρά τις προοπτικές ανάπτυξης εναλλακτικών μορφών τουρισμού (οικοτουρισμός,
τουρισμός πεζοπορίας και ορνιθοπαρατήρησης)».
Τα στοιχεία για την επιβατική
κίνηση
Τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα
εξυπηρετούνται από τη Νεάπολη Βοιών στην Πελοπόννησο με το πλοίο «Πορφυρούσα»
(της ομώνυμης ναυτικής εταιρείας), με έξι δρομολόγια την εβδομάδα εκτός της
Πέμπτης και από τον Πειραιά με το πλοίο «Βιτσέντζος Κορνάρος» που βρίσκεται σε
ακινησία για την ετήσια συντήρησή του από την 1η Νοεμβρίου και έχει ζητηθεί
παράταση ως το τέλος αυτού του μήνα προκειμένου να επιστρέψει στα δρομολόγια
του.
Παράλληλα οι πιστώσεις για τη
συναφθείσα πολυετή σύμβαση με την εταιρεία ΛΑΝΕ έχουν προϋπολογισθεί και
δεσμευτεί μέχρι και το 2016, ημερομηνία λήξης της σύμβασης, εφόσον η εταιρεία
αντικαταστήσει το πλοίο με νεότερο πιο «μικρής ηλικίας» και
μεγαλύτερης ταχύτητας.
Επίσης σύμφωνα με στοιχεία της
Διεύθυνσης Θαλασσίων Συγκοινωνιών του υπουργείου Ναυτιλίας το πλοίο «Βιτσέντζος
Κορνάρος» επιδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό με 6.046.293,24 ευρώ για τα
δρομολόγια: Πειραιάς - Κύθηρα - Αντικύθηρα - Ρέθυμνο/Καστέλι, Γύθειο - Κύθηρα -
Αντικύθηρα - Καστέλι Κισσάμου, Καστέλι/Ρέθυμνο - Αντικύθηρα - Κύθηρα - Γύθειο,
Πειραιάς - Κύθηρα - Ρέθυμνο/Καστέλι και Καλαμάτα - Κύθηρα - Καστέλι - Ρέθυμνο
(θερινό δρομολόγιο). Η σύμβαση του συγκεκριμένου πλοίου λήγει στις 31.10.2016
με την υποχρέωση αντικατάστασης με νεότερο πλοίο μέχρι τις 28.8.2014.
Ακόμη το πλοίο «Πορφυρούσα» που
επιδοτείται στο τμήμα Κύθηρα - Αντικύθηρα και ξεκινάει το δρομολόγιό του από τη
Νεάπολη Βοιών επιδοτείται με 353.600 ευρώ. Η σύμβαση του συγκεκριμένου πλοίου
λήγει στις 31.10.2014.
Την ίδια ώρα στοιχεία
αποδεικνύουν τη μείωση της επιβατικής κίνησης και υψηλό μεταφορικό κόστος από
Πειραιά. Όπως αναφέρουν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη για ένα δρομολόγιο του
συγκεκριμένου πλοίου από τον Πειραιά με 55 άτομα πλήρωμα οι εισπράξεις μπορεί
να είναι 1.300 ευρώ, όταν μόνο για τα καύσιμα στο κάθε δρομολόγιο μετ'
επιστροφής χρειάζονται 45.000 ευρώ.
Ειδικότερα το 2012 στη γραμμή των
Κυθήρων μέσω Πειραιά έγιναν 187 δρομολόγια του «Βιτσέντζος Κορνάρος» από το
οποίο αποβιβάστηκαν 16.109 επιβάτες, επιβιβάστηκαν 15.067 και μετέφερε 2.315 ΙΧ
αυτοκίνητα.
Το 2013 - με εξαίρεση τους
μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο που βρίσκεται σε ακινησία - εκτέλεσε 156
δρομολόγια, αποβιβάστηκαν 15.868 επιβάτες, επιβιβάστηκαν 13.081 και
μεταφέρθηκαν 2.882 αυτοκίνητα.
Το πλοίο «Πορφυρούσα», μέσω του
λιμένα Βοιών Νεάπολης, το 2012 εκτέλεσε 369 δρομολόγια, αποβιβάστηκαν 38.006
επιβάτες, επιβιβάστηκαν 37.140 και μεταφέρθηκαν 10.652 αυτοκίνητα.
Το 2013 (το Νοέμβριο έγιναν
δρομολόγια από 1 ως 11 του μηνός και τον Δεκέμβριο βρίσκεται σε ακινησία)
έγιναν 345 δρομολόγια, αποβιβάστηκαν 40.948 επιβάτες, επιβιβάστηκαν 39.766 και
μεταφέρθηκαν 11.312 αυτοκίνητα.
πηγή:
tovima.gr