Επικίνδυνες παραβάσεις στον κόμβο Πρυτανείου
Παράπονα και ενστάσεις έχουν
ακουστεί σχετικά με την κατασκευή του καινούργιου κόμβου στη διασταύρωση της
κεντρικής οδού με τον δρόμο Φρατσίων, στην τοποθεσία Πρυτανείου. Οι ενστάσεις
αφορούν κυρίως στην κατασκευή λιθόχτιστου τοιχίου κατά μήκος της ανατολικής
πλευράς του κόμβου και σε επικίνδυνη απόσταση από την άκρη του οδοστρώματος,
ενώ είναι πρόδηλη η πρόθεση να χτιστεί μελλοντικά αντίστοιχο τοιχίο και από τη
δυτική πλευρά.
H βόρεια πλευρά του κόμβου. Η
κόκκινη γραμμή ορίζει το σημείο όπου έγιναν οι μετρήσεις.
|
Ας δούμε τι λέει ο νόμος. Ο
κεντρικός δρόμος Χώρας-Ποταμού-Αγίας Πελαγίας είναι επαρχιακός δρόμος
κατηγορίας Α4. Ως τέτοιος, εκτός οικισμού το εύρος καταλήψεως του οδοστρώματος
οφείλει να είναι 7 μέτρα, κάτι που ισχύει ακόμα και αν το πραγματικό εύρος του
ασφαλτοστρώματος είναι λιγότερο. Εκατέρωθεν του οδοστρώματος ορίζεται ζώνη ασφαλείας
ερεισμάτων πλάτους 2 μέτρων, ενώ οποιαδήποτε στέρεα κατασκευή κατά μήκος του
δρόμου οφείλει να προστατεύεται από μεταλλικό στηθαίο ασφαλείας 0,7 μ. από την
κατασκευή. Με άλλα λόγια, ένας τοίχος παράλληλος με τον δρόμο οφείλει να
βρίσκεται τρία τουλάχιστον μέτρα από την άκρη του οδοστρώματος.
Σύμφωνα με τις μετρήσεις που
έκανε η Κυθηραϊκή Πρωτοβουλία στο βόρειο μέρος του κόμβου και επί της
επαρχιακής οδού, το μεν εύρος του οδοστρώματος είναι 5,4 μ., η δε βάση του
τοιχίου είναι μόλις 0,8 μ. από την άκρη του ασφαλτοστρώματος, ενώ δεν
προστατεύεται, όπως ορίζει ο νόμος, από στηθαίο ασφαλείας. Σύμφωνα μάλιστα με
το γράμμα του νόμου, τα όρια της παρακείμενης ιδιοκτησίας αρχίζουν μόνον 5,5 μ. από τον άξονα του
δρόμου. Πρόκειται δηλαδή για αδιαμφισβήτητη παράβαση, και μάλιστα σε ιδιαιτέρως
ευαίσθητο σημείο του κεντρικού δρόμου.
Το πρώτο εύλογο ερώτημα που
τίθεται είναι γιατί διάβολε, τη στιγμή που εκτελείται ένα σύγχρονο έργο
οδοποιίας, δεν τηρείται η ισχύουσα νομοθεσία, και δη νομοθεσία που μοναδικό
σκοπό έχει να διαφυλάξει την ασφάλεια των αυτοκινητιστών. Το δεύτερο είναι
γιατί δεν αντιλήφθηκε έγκαιρα την παράβαση η δημοτική αρχή, ώστε να επέμβει
προς συμφέρον όλων, συμπεριλαμβανομένου φυσικά και του ιδιοκτήτη. Στην
περίπτωση αυτή τουλάχιστον, δύσκολα μπορεί να επικαλεστεί άγνοια...